Share |
touchworld kruiden

 

 

Zoutloos dieet

Helemaal zoutloos eten bestaat eigenlijk niet. In veel voedingsmiddelen, zoals brood, maakt zout een onmisbaar onderdeel uit van het bereidingsproces. Bovendien heeft je lichaam 1 tot 2 mg zout per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Zoutarm eten is een betere term voor een dieet met zo min mogelijk zout.
Als je nergens naar kijkt, krijg je per dag tussen de 9 en 12 gram zout binnen. Dat is, ook voor gezonde mensen, dus veel te veel. Het komt voornamelijk door kant en klare voedingsproducten uit de voedingsindustrie. Zout is immers, naast een smaakmaker, ook een conserveringsmiddel. Daarnaast zijn hartige tussendoortjes en snacks een bron van zout.

Wanneer is een zoutarm dieet noodzaak ?

Mensen met hart- of nierfalen moeten een dieet volgen waarin zout zoveel mogelijk wordt uitgebannen tot 1 of 2 mg. per dag. Hoeveel precies wordt altijd bepaald door de specialist, die ook de noodzakelijke medicijnen zal voorschrijven. Hij of zij zal je ook naar de dietiste sturen, die samen met jou bespreekt hoe je dieet er uit gaat zien. Het is belangrijk hun adviezen op te volgen.

Hoe kun je zoutarm eten en toch lekker ?

Hoe dan ook, streng zoutarm eten is een hele opgave, zeker als je ook nog lekker wilt eten. Maar het kan wel!

  • Ban allereerst alle kant en klaar maaltijden uit je menu en gebruik ook geen halffabrikaten zoals sauspoeder of mixen. Lees op de verpakking van voedselproducten uit de supermarkt hoeveel zout (natrium en afgeleiden daarvan) er in zit, zodat je weet wat of het product veilig voor je is. Gelukkig komen er komen steeds meer zoutarme producten op de markt, ook voedingsmiddelen die niet onder de noemer dieetproducten vallen. Hou het etiket dus in de gaten!
  • Hou in eerste instantie bij wat je eet en hoeveel zout je dat 'kostte'. Na een tijdje weet je vanzelf of je die boterham met leverkaas wel of niet mag nemen.
    Tussendoortjes zonder zout zijn er ook genoeg. Fruit en ongezouten noten kun je zo kopen en verlang je echt naar een bakje chips, dan maak je die zelf, zonder zout. Je kunt ze hartiger maken met een beetje peper en gesnipperde bieslook, peterselie of lavas.
  • Kook zelf met verse producten en gebruik een kruidenmengsel als smaakmaker in plaats van zout. Je kunt heel goed gedroogde kruiden gebruiken al zijn de verse kruiden in het groeiseizoen natuurlijk wel veel lekkerder. Maak je eigen mengsels door de verschillende kruiden in een vijzel fijn te maken. Je kunt  ook kant en klare kruidenmengsels zonder zout kopen, maar je eigen kruidenmengsel is toch de lekkerste!

Welke kruiden kunnen zout vervangen?

Er zijn veel kruiden die zout kunnen vervangen als smaakmaker. Hieronder geef ik enkele suggesties, maar expirimenteer vooral ook met andere kruiden!

Vlees: peper, mosterdzaad, rozemarijn, tijm, mierikswortel, anijszaad (altijd maar een snufje!), oregano, salie,
Vis: peper, dille, citroenmelisse, kervel, venkel,oregano
Groenten: peper, lavas, gember, peterselie, selderij, kruidnagel, nootmuskaat, citroenmelisse, oregano.

Door het gewoon te doen, ontdek je wat het lekkerste mengsel voor jouw smaak is. Begin met weinig kruiden en voer de hoeveelheid op tot je tevreden bent.

Koken zonder zout, het kan!

  

  

 Kruidenplanten bestellen?

  

goede kruidenremedies zijn hier te koop!

 

behoefte aan extra vitaminen en mineralen?

natuurlijk mooi met

 

Deze site werd gebouwd met XSitePro